御書大好き!!

御書を拝読して感動したことなどを書きます。

成仏用心抄 (曾谷殿御返事)(全集)1056頁  

謗法を責めずして成仏を願はば、火の中に水を求め、水の中に火を尋ぬるが如くなるべし、はかなし・はかなし。いかに法華経を信じ給うとも、謗法あらば必ず地獄におつべし。うるし千ばいに蟹の足一つ入れたらんが如し。毒気深人・失本心故は是なり。

                      (全集1056頁)

 謗法を責めずして成仏を願わば、火の中に水を求め、水の中に火を尋ぬるがごとくなるべし。はかなし、はかなし。いかに法華経を信じ給うとも、謗法あらば必ず地獄におつべし。うるし千ばいに蟹の足一つ入れたらんがごとし。「毒気は深く入って、本心を失えるが故に」はこれなり。  (新版1435頁)

 

(感想)

些細なことですけど、「尋ぬる」を新版御書でも「尋ねる」にしないのだな、と思ってしまいました。

 

To hope to attain Buddhahood without speaking out against slander is as futile as trying to find water in the midst of fire.or fire in the midst of water. No matter how sincerely one believes in the Lotus Sutra, if one is guilty of failing to rebuke slander of the Law, one will surely fall into hell, just a single crab leg will ruin a thousand pots of lacquer. This is the meaning of the passage in the sutra, "Because the poison has penetrated deeply and their minds no longer function as before,"